Dziś kolejna część cyklu o typowym rozwoju ruchowym niemowlaków. Tym razem przyjrzymy się maluchom od 7 do 9 miesiąca życia.
To okres w którym dziecko nabywa coraz większe zdolności do przemieszczania się, zaczyna rozpoznawać nasze słowa, zdecydowanie można już zaobserwować pewną więź miedzy dzieckiem a opiekunami 🙂
Najpierw jednak chciałabym Wam przypomnieć że:
Rozwój dziecka nie przebiega w sposób jednolity, pojawiają się tak zwane skoki rozwojowe. Każde dziecko rozwija się w swoim indywidualnym tempie. Jak już wiadomo rozwój wszystkich zdrowych dzieci nie jest jednakowy, ale przebiega z pewną prawidłowością. Dzięki temu jesteśmy w stanie ustalić jakich umiejętności możemy się spodziewać u dziecka w danym miesiącu życia.
Pamiętajcie że informacje te nie zastąpią wizyty u specjalisty i jeśli tylko coś was niepokoi zawsze warto zasięgnąć rady u wykwalifikowanych osób.
7. miesiąc życia:
- siedmiomiesięczne niemowlę prezentuje dużą różnorodność ruchów, większość niemowląt jest bardzo aktywna zatem ciężko już im wyleżeć na plecach czy też brzuchu
- zabawy w pozycji na plecach ograniczają się jedynie do badania małych zabawek, czy też zabawy stopami
- potrafi długo leżeć na boku z wydłużeniem strony obciążonej i skróceniem odciążonej
- większość niemowląt w tym wieku obraca się w okół osi (pivotuje)
- podejmowane są pierwsze próby przyjmowania czworaków (pamiętajcie że są to próby, nie wszystkie dzieci w tym wieku będą już prezentować takie wzorce, jak wiecie normy są szerokie ;))
- próby przyjmowania pozycji niedźwiedzia- pupa wędruje do góry, za to głowa w dół opierając się o podłoże
- pojawiają się próby siadania, czasami nawet podciąganie do stania
- część dzieci może podejmować próby pełzania
8. miesiąc życia
- dziecko cały czas doskonali pozycję czworaczą i pozycję niedźwiedzia
- Pojawia się eksperymentowanie z przyjmowaniem samodzielnego siadu: najczęściej z pozycji czworaczej lub podporu bokiem do siadu bocznego, a następnie siadu prostego
9. miesiąc życia
- dziecko w dalszym ciągu doskonali pozycję niedźwiadka
- pojawiają się próby wstawania- najczęściej z klęku obunóż. W miarę doskonalenia aktywności dziecko będzie wstawać z klęku jednonóż
- w pozycji stojącej dziecko często jest jeszcze niestabilne, nóżki umieszczone są szeroko, zdarza się że dziecko stoi na palcach
- mogą się pojawić zabawy w klęku prostym, szczególnie jeśli jakaś interesująca zabawka znajduje się wyżej niż podłoga 😉
- mogą pojawić się pierwsze próby chodzenia bokiem przy meblach krokiem odstawno- dostawnym